Tegendraads en eigenzinnig
In deze editie zetten we ‘eigenzinnige’ zorgondernemers in de spotlights. Het levert markante verhalen op van eigengereide ondernemers die ervoor kiezen om iets nieuws te beginnen om de zorg te verbeteren. Opvallend is ook dat ze zich als betrokken professionals inzetten voor verandering, kwaliteitsverbetering, preventie of een betere toegankelijkheid van de zorg.
In het openingsinterview laat Chantalle Burgers zien hoe ze er toe kwam als huisarts buiten de gebaande paden te treden. Ze deed aanvullende opleidingen tot leefstijlarts en – coach en begon mensen te begeleiden. Ze ontwikkelde coachingprogramma’s, masterclasses en webinars en biedt daarnaast individuele consulten. Ze houdt haar cliënten een spiegel voor en confronteert ze met ongemakkelijke vragen: ‘Wat zou je willen als je radicaal eerlijk bent naar jezelf? Dan gaan we samen uitdokteren, hoe zij weer dat leven kunnen creëren dat goed is voor hen.' Haar aanbod slaat aan, mede dankzij haar aansprekende werving op de sociale media als ‘Dokter Chantalle’. ‘Ik ben blijkbaar goed in storytelling’, geeft ze als verklaring voor haar succes. (Lees het interview op p. 8)
Kritisch is ook tandarts Erik-Jan Muts, die stelt dat het niveau van nascholing bij tandartsen nog wel wat hoger kan. ‘Er zit heel veel verschil in de kwaliteit van tandheelkunde in Nederland. Lang niet alle tandartsen doen de noodzakelijke nascholingen. Als je bij wilt blijven, moet je blijven investeren in je beroep, naast je werk in de praktijk. Tijdens corona hebben we zelfs een apart instituut voor nascholingen opgezet, KARMA Dentistry. We willen als family based kliniek altijd up-to-date blijven.’ (Lees het artikel op p. 14)
Tegendraads en eigenzinnig is ook ondernemer Jan Henk Nawijn, oprichter van het keurmerk ‘De Lieve Tandarts’ en de zoekmachine Zorgscore. Omdat het buitengewoon moeilijk bleek een geschikte tandarts voor zijn gehandicapte angstige dochter te vinden, zette Nawijn in 2017 met ‘De Lieve Tandarts’ een compleet nieuw keurmerk op. Nawijn ziet veel kansen om de toegankelijkheid en hospitality te vergroten in de mondzorg. Zo is er in zijn ogen snel iets te doen aan de patiëntenstops als praktijken slimmer zouden omgaan met hun openingstijden. ‘Dat willen we bespreekbaar maken, zodat praktijken langere openingstijden invoeren en meer uren beschikbaar hebben om mensen te helpen.’ (Lees het interview op p. 42)